При извършване на транспорт, без значение с колко добра техника и шофьор разполагате, има събития, които за съжаление няма как да контролираме. Пътните инциденти са именно такива обстоятелства, при които често се стига до значителни вреди и напълно унищожение на превозвания товар. В този материал ще споделим, как постигнахме ефективно решение на рекламация в резултат на такова събитие.
Приятно четене!📘
Фактите📝
Дългогодишен наш клиент, спедитор, ползващ нашата абонаментна услуга, беше възложил транспорт от Швеция до Гърция на негов основен партньор. По време на пътуването през Румъния, възниква пътен инцидент, при който превозното средство се обръща настрани и част от стоката (роли със специална хартия) се разпилява. Превозвачът предприе незабавни действия по събиране на стоката и натоварването ѝ на друго, изпратено за целта, превозно средство.
Проблемите🤔
При разпиляването на ролите, както и при претоварването им, те са получили механични увреждания, а от друга страна са имали съприкосновение с разляло се дизелово гориво, при което биват напоени. Тъй като качеството и състоянието на стоката вече беше компрометирано, най-вероятно нямаше да има смисъл тя да пропътува разстоянието до получателя на стоката в Гърция. При едно такова развитие, обикновено разтоварния адрес отказва да приеме увредения товар, а допълнително възникналите разходи в двете посоки, щяха да увеличат размера на вредата. Не бяхме сигурни и дали нещо може да бъде спасено от нея, и дали няма да бъде опредена като тотална щета. Трябваше да се вземе важно решение, как да продължи развитието на казуса!
Правилата 📖
Транспортът беше възложен до нашия клиент от друг спедитор, а на база ситуацията, в която бяхме попаднали, следваше да спазим изискванията на чл. 14.1 от CMR Конвенцията[1], който указва, че когато поради каквато и да е причина, изпълнението на договора за транспорт стане невъзможно преди пристигането на стоката до адреса на доставка, превозвачът е длъжен да поиска нареждания/инструкции от лицето, което има право да се разпорежда със стоката. Ето защо, поискахме незабавни инструкции от клиента и акцентирахме, че те също трябва да искат съответните нареждания от изпращача, който в конкретната ситуация беше страната, която има право да се разпорежда с товара. Въпросът се състоеше в това, накъде да насочим стоката, така че да бъде проверена професионално, което да минимизира и разходите.
По отношение на отговорността на превозвача стана ясно, че няма друг участник в инцидента, което водеше до вина на шофьора на превозвача, ето защо нямаше основание, на базата на което транспортната фирма да се освободи от отговорност за настъпилите вреди по стоката и възникналите разходи.
Съгласно чл. 17.1 от CMR Конвенцията[2]:
„Превозвачът е отговорен за цялостната или частична липса или повреда на стоката от момента на приемането ѝ за превоз до този на доставянето ѝ, както и за забавата при доставянето ѝ“.
Следвайки това правило, транспортната фирма определено беше отговорна за настъпилите щети, въпросът беше в какъв размер ще бъдат те!
Действията 🎬
Като ангажирани с цялостното контролиране на казусът, ние от Claims Trans искахме да се уверим, че всяка една следваща стъпка и решение, които се предприемат, ще са правилните, за да сме сигурни в коректното решение на щетата. Собственикът на стоката взе решение, тя да се насочи към тяхно подразделение в Италия (като по-близка дестинация), където да бъде проверена от техен отдел по качество. След наше искане за инструкции към застрахователя на превозвача по „Отговорност на превозвача“ (CMR), дали желаят да наемат авариен комисар, който да направи оглед на товара и оценка на щетите, те прецениха, че не е нужно. Оказа се, че спедиторът-възложител на нашия клиент има застраховател по „Отговорност на спедитора“, който вече беше ангажирал компания за огледи и инспекции, която е с доста висок рейтинг.
След извършения оглед и изготвения доклад, констатациите бяха, че стоката не би могла да се ползва по предназначение, т.е. беше тотална щета за собственика ѝ, на обща стойност 23 000,00 евро. Съгласно препоръката от аварийния комисар, материалът имаше остатъчна стойност в размер на 4500,00 евро, която стойност следваше да се приспадне от претенцията. Финалния размер на увредената стока беше 18 500,00 евро, за която собственикът на товара изпрати претенция. Застрахователят на отговорността на спедитора, възложител на транспорта, заплати обезщетение на претендиращия за тази сума, а след това изпрати регресен иск към нашия клиент, включващ 18 500,00 евро, както и разхода за инспекцията от аварийния комисар 1700,00 евро (общо 20 200,00 евро). След размяна на кореспонденция и събиране на всички необходими доказателства, ние подготвихме цялостната претенция към CMR застрахователя на превозвача, нает от нашия клиент, като в рекламацията добавихме и разходът от 1100,00 евро за допълнителен транспорт от мястото на инцидента до Италия, където стоката беше пренасочена. Общата стойност на искът към превозвача и застрахователя му беше в размер на 21 300,00 евро.
След изпращането на всички документи, заедно с претенцията, както и някои последни уточнения между нас и застрахователя, те одобриха претенцията. След това преведоха обезщетение към правоимащия застраховател във връзка с техния регрес, както и направиха плащане към нашия клиент, който беше претърпял вреда, заради допълнителните разходи за пренасочване на стоката.
Тази част от претенцията се класифицира като сума, платена за минимизиране на щетите – покрит риск по условията на CMR полицата на превозвача, ето защо застрахователят покри този разход.
С това плащане, щетата беше успешно разрешена между всички страни, замесени в този казус.
Заключения 🔚
Заключението от този случай е, че при изпадане в подобни тежки ситуации, от съществена важност са решенията, които се взимат на всеки един етап. Погрешните стъпки биха довели до повече разходи и време, както и биха поставили под въпрос покритието на риска съгласно условията на застрахователната полица. Коректните решения, както в конкретната ситуация, спомагат за бързо приключване на щетата, без това да коства загуби за спедиторски и транспортни компании.
Благодарение на пълния контрол от страна на Claims Trans, беше постигнат поредният добър резултат и решение на транспортен казус в полза на наш клиент!
Библиография:
[1] Article 14(1), CMR Convention [1956]
[2] Article 17(1), CMR Convention [1956]