Ситуациите, в които поръчаната стока пристигне увредена на разтоварен адрес, всички погледи са насочени към превозвача! В следващите редове ще проследим причините ,поради които привлечените погледи, не винаги означават пълна отговорност за щетите по каргото!

Фактите

Ежедневното разрешаване на щети в Claims Trans е свързано с обработване на транспортни казуси от всякакво естество. Около 2/3 от щетите, които достигат до нас са причинени от недостатъчна или неподходяща опаковка. В настоящата статия ще обърнем внимание на петте основни причини за това явление. Също така, ще разгледаме защо превозвачът не е отговорен за щетите, произлезли от тези фактори.

Проблемите

Изключително често транспортните компании и спедиторите, изпадат в ситуацията, при която превозното средство стига до разтоварния адрес, но получателят отказва да приеме стоката, тъй като тя е наклонена, разпиляна и механизирано разтоварване е невъзможно. Вследствие на това, всеки от участниците в транспортната верига, изпада в стресова ситуация, която е свързана с постоянни телефонни обаждания, мейли, в опит да се намери решение, което в крайна сметка забавя доставката и води до допълнителна работа и разходи.

Ето кои са основните 5 причини, които според Claims Trans водят до тези казуси:

1) Разстояние между палетите

При подготовката на товара от страна на изпращача, в някои примери се установяват големи разстояния между стоката от съседните палети. Самите дървени EU палети са плътно долепени един до друг, но стоката върху тях е с по-малки габарити от самия палет, т.е. остава една кухина от 5-10 см около всеки един палет. Когато тази кухина е налице, по време на движение, стоката е като „жива“ и се мести във всички посоки, поради свободното разстояние.

2) Слабо стреч фолио

Понякога има добра подредба на стоката, но в същото време е използвано много тънко или прекалено малко като количество стреч фолио. Когато към транспортната опаковка на палетите не са добавени пластмасови или метални чембери, които да са кръстосани по две двойки от страните на палето, това отново води до наклоняване и разпиляване на стоките. Причината за това, е че стреч фолиото само по себе си не е достатъчно, за да задържи стоката по време на сътресенията и физичните сили, действащи по време на транспорта. Подобни проблеми се срещат при стоки като консерви, кенове, бутилки и торби по 25 кг.

3) Прекалено високи палети

В опитите си да запълнят максимално обема на товарното помещение, с цел минимизиране разходите си за транспорт, изпращачите често подготвят палетите си прекалено високи, дори когато естеството и вида на стоката, както и опаковката ѝ не позволяват това. Като резултат, заради високия център на тежестта, при спиране, тръгване и завои, палето се наклонява, при което най-горната част от стоката се разпилява, а тази в долната част се „отлепват“ от палето или се смачкват. Щетите са неизбежни когато има налице високи палети, в комбинация с използване на тънко и слабо стреч фолио.

4) Много тежки палети

Поради причините, описани в точка 3, но не само, понякога палетите и стоката върху тях са доста тежки, което води до деформиране на артикулите от най-долните редове кашони. Вследствие на деформацията, целите палети могат да се обърнат и разпилеят.

5) Неправилна подготовка на товара

Коректната подготовка на стоката от страна на изпращача е от ключово значение. Това правило важи най-силно за по-нестандартните и специфични товари като машини и съоръжения, които се натоварват с кран, заковават се към пода на товарното помещение или имат специално пригодена конструкция.

Щетите възникват поради факта, че различни компоненти от превозваната стока са укрепени неправилно, което води до разместване или повреда по време на транспорта. Напълно възможно е и предвидения метод за товарене да не издържи на нормалните сътресения при превоза на стоки, което да причини щети по стоката.

Правилата

А всъщност кой носи отговорност когато стоката е увредена поради една от изброените причини?

Съгласно  чл. 17.4 б), в) и г) от CMR Конвенцията[1] превозвачът се освобождава от отговорност за повредите, когато същите произтичат от особените рискове, които се дължат на един или няколко от посочените в параграфа от Конвенцията точки.

„б) липса или дефект на опаковката, при стоки, които поради самото си естество са изложени на разваляне или повреда, когато не са опаковани или са лошо опаковани;

в) пакетиране, натоварване, подреждане или разтоварване на стоката от изпращача или получателя или от лица, действуващи за сметка на изпращача или получателя;

г) естеството на някои стоки, застрашени било от цялостна или частична загуба, било от повреда, като счупване, ръжда, вътрешно увреждане, изсушаване, изтичане, нормално разпадане или от действията на червеи или гризачи;“

За да се позове на тези освобождаващи го от отговорност факти, в съответствие с чл. 18.2 от CMR Конвенцията[2], е достатъчно превозвачът да установи или да презумира, че щетите са възникнали именно поради тези обстоятелства. Той не е нужно да доказва или аргументира отказа си на отговорност.

Действията

Превозвачът и неговия представител в лицето на шофьора, следва винаги да проверяват видимото състояние на стоката и опаковката ѝ по време на натоварването, да вписват забележка в CMR, както и да информират незабавно възложителя на транспорта за установеното, в съответствие с чл. 8.1 б) от CMR Конвенцията[3]. Разбира се, трябва да се отчете факта, че шофьорът не е експерт по опаковане и той няма отговорността да определи, дали дадена стока е с достатъчно адекватна опаковка или не. От друга страна, когато дадена стока се натовари и превозното средство е статично, най-вероятно няма налице видим проблем, но нещата се променят когато товарният автомобил започне да се движи. Минималното, което шофьорът може да направи, е проверката и вписването на забележка във всички екземпляри на CMR товарителницата. В момента, когато започне масовото използване на електронните товарителници –  e-CMR (за което Claims Trans работи активно), декларирането на подобни проблеми, ще бъде по-лесно и проследимо.

Изводите

Това, което може да бъде направено, за да се избегнат тези случаи, е по-скоро в ръцете на изпращачите, които подготвят товарите си за международен транспорт. Начина на подредба, опаковане, стифиране, палетизиране следва да са организирани професионално, така че стоката да пристигне при получателя в същия добър вид, както е изпратена. Това следва да е съобразено и с факта, че при транспорт действат много физични сили при ускорения, спирания, завои и неравности. Съдебната практика в специализираните съдилища в Европа показва, че дори при случаите на резки спирачки с цел избягване на ПТП, опаковката на стоката следва да издържи на натоварването, без да се разруши, за което изпращачът има отговорност, а не превозвача.

Оптимизирането на опаковането е значително предизвикателство за производителите и изпращачите на товари. Превозвачите, спедиторите и всички други участници в логистичните операции мога да имат позитивен принос върху намаляването на тези случаи. Важно е да споменем, че всяка страна следва да отстоява правата си като се позовава на регулациите от CMR Конвенцията и наложените стандарти за ликвидация на щети.

От изключителна важност е превозвачите и спедиторите да имат на разположение експерт с опит, на когото да разчитат, и който може да разпознае подобни казуси, съответно да ги разреши по най-добрия начин и в техен интерес, така че да се избегнат финансови загуби.

Екипът на Claims Trans ежедневно разрешава успешно подобни и много други казуси. Имаме възможност да съдействаме на всеки, който е срещнал подобна трудна ситуация и желае да излезе от нея по най-добрия начин.

Библиография:

[1] CMR Convention [1956], Article 17.4 b) and c)

[2] CMR Convention [1956], Article 18.2

[3] CMR Convention [1956], Article 8.1 b)